Het debat over de hoofddoek kwam terug op tafel en dezelfde oude verhalen circuleerden opnieuw. Ontkenning van de ware betekenis van de hoofddoek. Ontkenning van wat vrijheid is. Ik zie deze houding als een grove vorm van minachting naar iedereen die in het verleden voor onze vrijheid gevochten heeft.

Terwijl vrouwen in Iran hun hoofddoek in brand steken en hun haar knippen uit woede en voor vrijheid, zitten er vrouwen in Nederland, Frankrijk of België die de hoofddoek op alle mogelijke manieren lopen te verdedigen.

Voor die verwende vrouwen die hier materieel comfortabel willen wonen maar eigenlijk niet westers willen zijn, is de hoofddoek dragen een kwestie van vrijheid. Voor hun is de pijn en dood van Mahsa Amini omdat ze de hoofddoek niet wou dragen, vergelijkbaar met hun strijd om zich in het continent van Voltaire wel te bedekken. Hoe hypocriet kan je zijn? Ik vraag me af op welke moment zij aan Mahsa Amini gedacht hebben en voor haar enige vorm van empathie gevoeld hebben. Hoe zij in hun hoofd de ware betekenis van de hoofddoek kunnen verenigen met het idee van vrijheid en zelfbeschikkingsrecht.

De hoofddoek betekent dat vrouwen zich van natuur moeten schamen en verstoppen. De hoofddoek is maar een topje van de ijsberg van alle verplichtingen in hun leven. Het symboliseert je onderdanigheid en pleit mannen bij voorbaat vrij voor alles wat ze vrouwen aandoen. Ze mogen trouwen met meerdere vrouwen en kunnen doen wat ze willen. Ze mogen met minderjarigen huwen. Jij als vrouw moet beschikbaar zijn, ook seksueel, je mag weinig doen buitenshuis zonder controle door je broer. Iedereen heeft een mening over je leven en intimiteit. Als je je verzet, kan je vermoord worden door je familie. Dat gebeurt ook in Europa. Je mag niet scheiden maar verstoten worden wel. Je mag je eigen man niet kiezen. Je moet zwijgen en neerkijken. Je moet dit, je moet dat, en mannen mogen alles. Op die manier bouw je een samenleving op waarin mannen geen verantwoordelijkheid dragen.

Wangedrag

De vrouwen die nu in opstand komen tegen de vrouwvijandige islamitische brutaliteit in Iran weten wat vrijheid is en waarom we die moeten koesteren en beschermen. Ze willen een T-shirt kunnen dragen en hun haar los laten. Ze willen niet getemd worden en verder uitgewist worden uit de samenleving omdat ze vrouw zijn. Ze willen niet verantwoordelijk gehouden worden voor seksueel wangedrag van mannen die zich zogezegd niet zouden kunnen controleren als vrouwen en meisjes zich niet bedekken.

Er zijn twee soorten moslima’s in Europa. De ene groep bestaat uit vrouwen en meisjes in de wijken die nergens voor gekozen hebben, die importbruiden zijn of onder de sociale druk van de parallelle samenlevingen evolueren en alleen maar kunnen dromen van vrijheid. Die vrouwen moeten we bereiken, aanspreken en zien dat het fenomeen minder intens wordt. Mede door minder gezinshereniging, gecontroleerde migratie en goede integratie via taal en arbeid.

Militanten

De tweede groep is een groep radicale militanten die op sociale media en in de pers hyperactief zijn en de moderne ayatollahs zijn. Zij vormen de strategische belichaming van de moslimbroeders. Voor hun staat de hoofddoek voor vrijheid en is de burkini een feest. Ze zijn mondig, hoogopgeleid ze hebben hier van alles geleerd en gekregen en zetten zich in om het Westerse nest te vervuilen. Veel sterren, linkse intellectuelen en politici steunen feitelijk hun strijd voor de onderwerping van vrouwen hier bij ons, door laf mee te gaan of door naïef de hoofddoek te bagatelliseren. CNN-journaliste Christiane Amanpour niet.

Zij heeft gedaan wat alle Europese vrouwen ongeacht hun afkomst moeten doen. Ze weigerde zich te bedekken in New York om de president van Iran te interviewen. Groot gelijk heeft ze. Want als hij dat zo belangrijk vindt, moet hij zelf die hoofddoek maar dragen.

Want de hoofddoek kiezen en zelfs promoten is het idee accepteren dat vrouwen minderwaardig zijn aan mannen. Dat alle vrouwen die zich niet bedekken de schuld moeten dragen van wangedrag van mannen, zoals we jaren geleden in Keulen gezien hebben waar honderden vrouwen aangerand werden door moslimjongeren.

Als je echt solidair bent met de vrouwen in Iran die nu keihard worden aangepakt omdat ze protesteren voor vrijheid, dan promoot je de hoofddoek niet als symbool van vrijheid. Dan ben je best eerlijk tegen jezelf.

Ik zal hem nooit dragen. Want ik accepteer de onderwerping van vrouwen niet en strijd voor onze vrije samenleving. Ik vind niet dat ik verantwoordelijk moet zijn voor het gedrag van moslimmannen en ik aanvaard de rest van de lijst der verplichtingen niet. Mijn seksuele leven is mijn eigen beslissing en over mijn lichaam hoef ik me niet te schamen. Ik wil mijn partner zelf kiezen of verlaten zonder dat iedereen zich daarmee bemoeit of me vermoordt.

Ik wil mijn eigen geld verdienen en gaan en komen zoals ik wil zonder chaperon. Ik wil zeker geen man die van me verwacht dat ik een goede moslima ben. Daarom weigerde ik als tiener om de hoofddoek te dragen die ik van mijn grootouders kreeg. De twee echtgenoten van mijn opa hadden een leven dat ik verafschuwde.

Boos

Terwijl ik dit schrijf ben ik erg bezorgd maar ook boos. En ik zie niet op welke manier we de westerse beschaving gaan redden als we ons op die manier blijven aanpassen. Zelfs in Europese instellingen en bedrijven sluipt de sharia binnen. Ons rechtssysteem is op termijn bedreigd. Dit is geen probleem alleen voor vrouwen maar ook voor onze beschaving als geheel. De sluier is daarom duidelijk een Trojaans paard om onze samenleving te onderwerpen.

Dit was de dertiende column van Assita Kanko voor De Telegraaf. 

www.telegraaf.nl