
Zwaar gesubsidieerde Chinese elektrische auto’s
Lust de Europese consument dan geen nieuwe auto’s meer? Toch wel, maar die consument beschikt vaak niet over de centen om zich een bijzonder prijzige elektrische wagen aan te schaffen. Die markt is voor de grote Europese autoproducenten dus weinig lucratief, zeker als ze er tegelijk ook de concurrentie moeten aangaan met zwaar gesubsidieerde – en dus veel goedkopere – Chinese elektrische auto’s.
Tegelijk worden die Europese bedrijven zoals Peugeot, Volkswagen of Fiat door Europa ook gedwongen om de productie van benzine- en dieselwagens stevig af te bouwen. De Europese green deal verbiedt de verkoop van alle nieuwe wagens met een verbrandingsmotor in Europa immers vanaf 2035. De gevolgen laten zich raden: fors banenverlies, zowel bij de producenten zelf als bij hun toeleveranciers.
Banen op de tocht
Zo kondigde Volkswagen eind vorig jaar aan dat het drie Duitse fabrieken zou sluiten. De Duitse toeleverancier Schaeffler liet dan weer weten dat het in heel Europa zowat 3700 werknemers zou ontslaan. Ook in België en Nederland zien toeleveranciers van de auto-industrie hun omzet dalen en staan er dus mogelijk banen op de tocht. De brede economische impact daarvan kan amper overschat worden: volgens het EU Labour Force Survey (2024) verdienen er in de brede Europese autosector 6,7 miljoen mensen hun brood.
ACEA, de sectorfederatie van de Europese auto-industrie, luidde deze week dan ook nadrukkelijk de alarmbel. In een bijzonder kritische brief aan de Europese Commissie, die uitlekte in The Financial Times, verwijt de sectorfederatie Europa ideologische blindheid. Volgens ACEA is een verbod vanaf 2035 nu al totaal onhaalbaar en zullen elektrische auto’s tegen 2035 hoogstens 63 procent van de verkoop van nieuwe auto’s uitmaken.
In de brief wordt dan ook brandhout gemaakt van de huidige EU-strategie om Europese autobouwers op zo korte termijn tot die nuluitstoot te dwingen. Wat we nu zien gebeuren, viel helaas ook perfect te voorspellen. In haar ijver om het meest voorbeeldige jongetje van de klas te worden, zette de vorige Europese Commissie een green deal in de steigers waarvan we de gevolgen almaar vaker als een boemerang in het eigen gezicht krijgen.
Rest van de wereld volgt Europa niet
Het verbod op de verkoop van nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor moest een van de paradepaardjes van die green deal worden. De EU zou het goede voorbeeld geven, de rest van de wereld zou het Europese voorbeeld dan wel volgen. Maar zie, de rest van de wereld volgde niet, en vandaag zijn het de Nederlandse, Franse, Italiaanse of Duitse bedrijven die de zwaarste klappen krijgen.
Chinese concurrenten, die al jarenlang zwaar gesubsidieerd worden door de eigen overheid, pikken intussen een almaar groter deel van de Europese markt in doordat ze hun elektrische auto’s hier veel goedkoper kunnen aanbieden. De import van Chinese elektrische auto’s in de EU is de voorbije jaren zelfs vervijfvoudigd.
Strenge milieuregels
Een gelijkaardig verhaal zien we overigens ook in de chemie, en in tal van andere industriële sectoren. De EU legt strenge milieuregels op, waarna Europese bedrijven ofwel uit de markt worden geduwd door niet-Europese concurrenten ofwel zelf hun productie buiten Europa verplaatsen. Waardoor Europa dubbel in de klappen deelt: we verliezen jobs én we hebben minder fiscale inkomsten.
Dat pijnlijke besef lijkt nu stilaan ook tot een aantal grote EU-lidstaten door te dringen. In een gezamenlijke brief aan de Europese Commissie roepen de Italiaanse minister van Industrie en de Duitse minister van Economie - niet toevallig twee belangrijke autoproducerende landen - op tot een afzwakking van het Europese verbod op vanaf 2035. En de Duitse bondskanselier Merz liet in een interview verstaan dat ook hij de nieuwe Europese regelgeving rond wagens met een verbrandingsmotor niet langer steunt.
Europa kan klimaatopwarming onmogelijk alleen bestrijden
De Europese Commissie lijkt het probleem voorlopig nog niet echt te zien, en ook in het Europees Parlement willen de linkse partijen niet weten van een afzwakking van de green deal. Je kan je dus afvragen wanneer Europa de les eindelijk begrepen zal hebben: moeten we eerst de hele Europese industrie wegjagen en dit continent collectief verarmen en het leven van mensen kapot maken? Of komt eindelijk toch het besef dat Europa de klimaatopwarming onmogelijk alleen kan bestrijden, en dat het dus geen zin heeft om op dat vlak nog langer Don Quichot te blijven spelen?
Deze column verscheen op zaterdag 11 oktober 2025 in De Telegraaf.